Πόροι του ΛΕΠΕΤΕ είναι οι εισφορές των εργαζομένων και οι εισφορές της Εθνικής Τράπεζας, 3,5% και 9% αντίστοιχα. Διοικείται, δε, από μία οκταμελή διαχειριστική επιτροπή στην οποία μετέχουν 3 εκπρόσωποι της ΕΤΕ(Πρόεδρος ο Διοικητής και 2 ανώτατα στελέχη) και 5 εκπρόσωποι Εργαζομένων και Συνταξιούχων (οι πρόεδροι ΤΥΠΕΤ, ΣΣΕΤΕ, ΣΥΕΤΕ, ΣΥΤΑΤΕ , και ο ΓΓ του ΤΥΠΕΤ). Σήμερα στον ΛΕΠΕΤΕ είναι ασφαλισμένοι περί τους 4.900 εργαζομένους στην Εθνική Τράπεζα -αυτοί που δίνουν εισφορές δηλαδή- ενώ οι συνταξιούχοι είναι περί τους 16.500.
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΗΣΗΣ
Από το 1949 που ιδρύθηκε ο ΛΕΠΕΤΕ, προβλέπει με ποιον τρόπο
λειτουργεί και με ποιον τρόπο λαμβάνονται σχετικές αποφάσεις για την λειτουργία
του Λογαριασμού επικούρησης ειδικότερα
ορίζεται στο άρθρο 4 του σχετικού κανονισμού, που είναι και ο νόμος λειτουργίας
στην πραγματικότητα, με κανονιστική ισχύ. Είναι ένας κανονισμός που εντάσσεται
στους γενικούς όρους εργασίας για την Εθνική Τράπεζα. Και τίθεται η διαδικασία
της τροποποίησης, υπό την προϋπόθεση ότι η διαχειριστική επιτροπή θα πάρει τη
σχετική απόφαση με την πλειοψηφία των 4/5 των μελών. Εν συνεχεία η Τράπεζα
προχωράει στη σχετική θέσπιση των ανάλογων ρυθμίσεων, με βάση τις γενικές
χρονικές δυνατότητες του ειδικού λογαριασμού και μετά από έγκριση του
Διοικητικού Συμβουλίου της Τράπεζας.
ΤΟ
ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΟΝ
ΛΕΠΕΤΕ
Πρόσφατα η διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας και συγκεκριμένα ο
Διευθύνων Σύμβουλος, απέστειλε δύο επιστολές -μία στις 28 Ιουλίου και μία στις
28 Σεπτεμβρίου- στους συλλόγους Εργαζομένων και Συνταξιούχων της ΕΤΕ και στη
Διαχειριστική Επιτροπή του Λογαριασμού, όπου δηλώνει ότι η ΕΤΕ ‘ αδυνατεί’ να
καταβάλλει τις επικουρικές παροχές μετά
τον Οκτώβριο του 2017. Κύριο επιχείρημα της διοίκησης ο κίνδυνος της
βιωσιμότητας της Τράπεζας. Στην προσπάθειά της η διοίκηση της Εθνικής να
απεμπολήσει την οικονομική διαχείριση και την εύρυθμη λειτουργία του ΛΕΠΕΤΕ
επιχειρεί (χωρίς να βρίσκει ανταπόκριση μέχρι στιγμής) να εμπλέξει και την Κυβέρνηση, στην επίλυση της
διμερούς αυτής διαφοράς. Προτείνει την υπαγωγή στο ΕΤΕΑΕΠ,( Ενιαίο Ταμείο
Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών).Επίσης για να ‘χρυσώσει το χάπι’
εκφράζει την πρόθεση της για δημιουργία ενός Επαγγελματικού Ταμείου υπό …προϋποθέσεις(
όπως το κόστος της τράπεζας για την
ένταξη στο ΕΤΕΑΕΠ, η έγκριση από τον S.S.M.) Η Τράπεζα στην ουσία απεμπολεί τις υποχρεώσεις
της έναντι του Λογαριασμού Επικούρησης και των δικαιούχων του, Εργαζόμενους και
Συνταξιούχους. Αυτά τα τελεσίγραφα, οι δύο επιστολές Φραγκιαδάκη είναι αιτία για αναστάτωση στους εργαζόμενους
και τους συνταξιούχους, οι οποίοι έχουν εξαγγείλει πρόγραμμα κινητοποιήσεων που
βρίσκεται σε εξέλιξη. Συνταξιούχοι και εργαζόμενοι της ΕΤΕ βρίσκονται
πλέον στο δρόμο για να αποτρέψουν τη διαφαινόμενη πρόθεση της Διοίκησης της
Τράπεζας να στείλει τους συνταξιούχους στον ...’καιάδα’ του ΕΤΕΑΕΠ, που δίνει,
αντί για παροχές, φιλοδωρήματα στους συνταξιούχους ,προκειμένου να αποφύγει τις υποχρεώσεις της.
Η ‘ΔΙΑΛΥΣΗ’ ΤΟΥ ΛΕΠΕΤΕ ΘΑ ΣΥΜΠΑΡΑΣΥΡΕΙ
ΚΑΙ ΤΟ ΤΥΠΕΤ
Αν τα
σχέδια της Διοίκησης για τον ΛΕΠΕΤΕ δεν ανατραπούν,, οι συνέπειες για τον
φορέα υγείας το ΤΥΠΕΤ, θα είναι ολέθριες
καθώς η οικονομική κατάστασή του θα επιδεινωθεί σημαντικά με απώλειες εισφορών
περίπου πέντε (5) εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο. Αναδεικνύεται επομένως μια
δραματική ηθική διάσταση της απειλής σε βάρος όχι μόνο των συνταξιούχων και των
δικαιούχων του ΛΕΠΕΤΕ αλλά του συνόλου των εργαζομένων της Εθνικής Τράπεζας,
που είναι ασφαλισμένα μέλη στο ΤΥΠΕΤ και κινδυνεύουν να στερηθούν βασικές
υπηρεσίες υγείας. Είναι άμεσος ο κίνδυνος να μετατραπεί το ΤΥΠΕΤ σε έναν πλήρως
απαξιωμένο φορέα υγείας, με περιορισμένη διάρκεια ζωής, αφού η συρρίκνωση της
χρηματοδότησής του μέσω της δραστικής μείωσης των εισφορών από τη μείωση της
καταβαλλόμενης επικούρησης στους συνταξιούχους, θα αποτελέσει βόμβα στα θεμέλια
της βιωσιμότητάς του Ταμείου Υγείας.
ΑΠΕΙΛΕΙΤΑΙ Η ‘ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ’ ΤΗΣ ΕΤΕ; ΜΥΘΟΣ
ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η σημερινή Διοίκηση της ΕΤΕ
κινδυνολογεί χρησιμοποιώντας το
επιχείρημα ‘περί κινδύνου βιωσιμότητας της ίδιας της Τράπεζας, αν συνεχίσει να
λειτουργεί ο ΛΕΠΕΤΕ’. Το επιχείρημα όμως αυτό δεν είναι πειστικό για όσους
γνωρίζουν την πολιτική της Τράπεζας. Η ΕΤΕ
τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε αθρόες προσλήψεις συμβούλων, «χρυσά»
συμβόλαια με ειδικούς και εταιρείες, «outsourcing» εργασιών. Όλα αυτά
επιβαρύνουν τα έξοδα της Τράπεζας. Όμως, κατά τη λογική της Διοίκησής της, οι
επικουρικές παροχές που αποτελούν και συμβατική της υποχρέωση στους
συνταξιούχους, αποτελούν κίνδυνο. Η βιωσιμότητα της Εθνικής
Τράπεζας, ενδιαφέρει κυρίως τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους της.
οι οποίοι συνέβαλαν τα μέγιστα από την
ίδρυσή της για την τη γιγάντωση της
Τράπεζας και, οι οποίοι κινδυνεύουν να
μείνουν χωρίς επικουρική παροχή. Αν υλοποιηθεί η πρόθεση της Διοίκησης να
καταργηθεί, να διακοπεί η επικουρική παροχή,
είναι βέβαιο ότι θα προκύψει μια
νέα γενιά «κόκκινων» δανείων, γιατί πάρα πολλοί θα αδυνατούν να εκπληρώσουν τις
δανειακές τους υποχρεώσεις.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η βιωσιμότητα της
Τράπεζας δεν κινδυνεύει από την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της έναντι του
ΛΕΠΕΤΕ, αλλά από τις λαθεμένες
επιλογές που ακολουθούνται από τις διοικήσεις της.
ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΕΠΙΚΟΥΡΗΣΗΣ
·
Ο ΛΕΠΕΤΕ ιδρύθηκε στη βάση της συλλογικής αυτονομίας, στη βάση της συμφωνίας μεταξύ των εργαζόμενων στην Τράπεζα
από το 1949 ακόμα και εξελίχθηκε. Παρά τις διαφορετικές νομοθετικές παρεμβάσεις
του Έλληνα νομοθέτη, διατήρησε αυτόν τον τρόπο λειτουργίας.
·
Λειτουργεί από το 1949, αλλά
συντριπτικό πλήγμα για την πορεία του αποτελεί ο ν.3371/2005, όπου προβλέπεται
ότι οι εργαζόμενοι που προσλαμβάνονται στην Εθνική από την 1η Ιανουαρίου του
2005 και μετά θα ασφαλίζονται στο επικουρικό του ΙΚΑ – ΕΤΕΑΜ (το σημερινό
ΕΤΕΑΕΠ). Με τη ρύθμιση αυτή, ο ΛΕΠΕΤΕ δεν τροφοδοτείται πλέον από εισφορές νέων εργαζομένων.
·
Επιβαρυντικό στοιχείο για τα οικονομικά του ΛΕΠΕΤΕ απετέλεσαν τα διαδοχικά προγράμματα εθελούσιων εξόδων στην
Εθνική από το 1999. Δεν έχουν καταβληθεί από την Τράπεζα στον ΛΕΠΕΤΕ τα
αναλογούντα ποσά που προβλέπονται από τον ν.3371/2005, άρθρο 69. Επίσης, η υποκατάσταση
κανονικών αμοιβών με αμοιβές σε μορφή μπόνους -κάτι που γίνεται πολύ τα
τελευταία χρόνια- τα οποία δεν υπόκεινται σε ασφαλιστικές εισφορές, πραγματικά
στερεί τον ΛΕΠΕΤΕ από πόρους.
·
Το 2008 η διοίκηση της Εθνικής επιχείρησε να υλοποιήσει
σχέδιο για την ένταξη του ΛΕΠΕΤΕ στο θνησιγενές ΕΤΑΤ, χωρίς όμως, τη διάθεση να καταβάλει οικονομική συμβολή.
Αυτό, όμως, μετά από αντιδράσεις των εργαζομένων, των συνταξιούχων, των
συλλόγων μας δεν υλοποιήθηκε.
·
Την 1η Αυγούστου του 2008 έγινε η ένταξη του Ταμείου
Συντάξεων στην ΕΤΕ (ΤΣΠΕΤΕ) στο ΙΚΑ με τον ν. 3655/2008. Η τότε διοίκηση Αράπογλου ανέστειλε την πληρωμή της
επικουρικής παροχής. Υπήρξαν κινητοποιήσεις εργαζομένων-συνταξιούχων και τελικά
κατεβλήθη η παροχή.
·
Από τότε η Τράπεζα, χορηγούσε κάθε μήνα τα αναγκαία ποσά υπό μορφή δανεισμού με ενέχυρο τις μετοχές της Εθνικής που
κατείχε ο ΛΕΠΕΤΕ. Κατόπιν, ακολουθήθηκε -και μέχρι σήμερα ισχύει- η πρακτική
της ταμειακής διευκόλυνσης .
·
Οι συνολικοί ετήσιοι πόροι του λογαριασμού είναι περί τα 30 εκατομμύρια που προέρχονται από τις
εισφορές των τεσσερισήμισι χιλιάδων -σημερινών- εργαζόμενων. Οι ετήσιες
παροχές- είναι 135 εκατομμύρια.
·
Ο ΛΕΠΕΤΕ στήριξε την Τράπεζα όλα τα χρόνια, από τη
δημιουργία του ακόμα. οι μετοχές αγοράστηκαν προς υποστήριξη της Τράπεζας από
τα χρήματα του ΛΕΠΕΤΕ κατά διαφορετικά χρονικά διαστήματα.
ΓΙΑΤΙ Η ΕΤΕ ΕΙΝΑΙ ΕΓΓΥΗΤΡΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ
ΕΠΙΚΟΥΡΗΣΗΣ
1)Ο
ΛΕΠΕΤΕ είναι Λογαριασμός Περιουσίας και λειτουργεί από το 1949 ως οιονεί τραπεζικό
επενδυτικό προϊόν την διαχείριση του οποίου έχει η εκάστοτε Διοίκηση της ΕΤΕ
.
|
2)Είναι αποτέλεσμα συλλογικής
συμφωνίας στο πλαίσιο της πολλαπλά κατοχυρωμένης στο Σύνταγμά μας και με
διεθνείς Συλλογικές Συμβάσεις συλλογικής αυτονομίας. Η επικούρηση εντάσσεται
στο πλέγμα των εργασιακών σχέσεων και αποτελεί μέρος του μισθού, η παροχή του
οποίου συνεχίζει να καταβάλλεται και μετά τη συνταξιοδότηση του εργαζομένου με
τη μορφή του επικουρικού βοηθήματος
3)Για οποιαδήποτε τροποποίηση του Κανονισμού, απαιτείται
απόφαση της Διαχειριστικής Επιτροπής του Λογαριασμού, η οποία όμως στη συνέχεια
θα πρέπει να εγκριθεί από το Δ. Σ. της Ε.Τ.Ε.. Δηλαδή , η τελική
εξουσία και οι αρμοδιότητες λήψης απόφασης για το Λογαριασμό Επικούρησης ανήκει
στη Τράπεζα
4) Η λειτουργία του ΛΕΠΕΤΕ ποτέ δεν επηρεάστηκε στο παρελθόν από οποιαδήποτε νομοθετική παρέμβαση με σκοπό να μεταβάλλει τις παροχές καθώς τα θέματα αυτά αποτελούσαν υποχρεώσεις της ΕΤΕ και τελούσαν υπό την εγγύησή της. Η Διοίκηση της Ε.Τ.Ε., είναι επίσης υποχρεωμένη να καλύπτει τις ταμειακές ανάγκες του Λογαριασμού Επικούρησης, γιατί αυτές προκλήθηκαν με δική της υπαιτιότητα, με αποτέλεσμα ο Λογαριασμός Επικούρησης ν’ αδυνατεί να δημιουργήσει αντίστοιχο ασφαλιστικό κεφάλαιο.
4) Η λειτουργία του ΛΕΠΕΤΕ ποτέ δεν επηρεάστηκε στο παρελθόν από οποιαδήποτε νομοθετική παρέμβαση με σκοπό να μεταβάλλει τις παροχές καθώς τα θέματα αυτά αποτελούσαν υποχρεώσεις της ΕΤΕ και τελούσαν υπό την εγγύησή της. Η Διοίκηση της Ε.Τ.Ε., είναι επίσης υποχρεωμένη να καλύπτει τις ταμειακές ανάγκες του Λογαριασμού Επικούρησης, γιατί αυτές προκλήθηκαν με δική της υπαιτιότητα, με αποτέλεσμα ο Λογαριασμός Επικούρησης ν’ αδυνατεί να δημιουργήσει αντίστοιχο ασφαλιστικό κεφάλαιο.
ΟΙ
ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΗΣ Ε.Τ.Ε. ΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΗΣΗΣ
Η Διοίκηση
της τράπεζας έχει την κύρια ευθύνη για τον οικονομικό μαρασμό του ΛΕΠΕΤΕ, ευθύνη που επιθυμεί, με
διαστρέβλωση της πραγματικότητας, να αποσείσει. Ευθύνη που προκύπτει::
1) Από τα πολυάριθμα προγράμματα
εθελουσίας εξόδου που εφάρμοσε η Τράπεζα προκαλώντας μαζική αποχώρηση εργαζόμενων,
αφού τους χορήγησε οικονομικά κίνητρα. με συνέπεια να δημιουργηθεί ένα
δυσβάσταχτο κόστος για το ΛΕΠΕΤΕ.
2) Από τη διαδεδομένη πλέον τακτική
των Διοικήσεων της ΕΤΕ να
καταβάλλουν αμοιβές με τη μορφή μπόνους
για τα οποία δεν καταβάλλονται ασφαλιστικές εισφορές.
3) Από την καθιέρωση νέων μορφών
απασχόλησης (ειδικοί συνεργάτες, συμβάσεις ανάθεσης έργων, εξωτερίκευση
εργασιών), που όσοι ασχολούνται μ’ αυτά δεν ασφαλίζονται στον Λογαριασμό
Επικούρησης..
4) Από την ασφάλιση στο
ΙΚΑ-Ε.Τ.Ε.Α.Μ.(το σημερινό ΕΤΕΑΕΠ) των εργαζόμενων που η Εθνική Τράπεζα
προσλαμβάνει από την 1/1/2005 και στο εξής χωρίς να τους εντάσσει στο
Λογαριασμό Επικούρησης, με αποτέλεσμα ο Λογαριασμός να στερείται από νέα μέλη
και νέους πόρους.
5) Από την μη εφαρμογή από την
Τράπεζα των διατάξεων του Ν.3371/2005
(άρθρο 69)που επιβάλει στα πιστωτικά
ιδρύματα που εφαρμόζουν προγράμματα
εθελουσίων αποχωρήσεων
προσωπικού να καλύπτουν τα ελλείμματα
που προκύπτουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου