Ο ΣΥΠΑΔ έστειλε την παρακάτω επιστολή στον Υπουργό Οικονομικών σχετικά με την παράνομη υπερφορολόγηση των περικοπών των συντάξεων 2015-16, που μας επεστράφησαν αναδρομικά το 2020. Την επιστολή σύνταξε ο νομικός μας σύμβουλος κ.Στράτος Μαρκέτος.
ΣΥ.Π.Α.Δ
Προς
τον Κο Υπουργό Οικονομικών
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Η απόφαση της Κυβέρνησης να φορολογήσει τα αναδρομικά ποσά των Κύριων συντάξεων του 11μηνου ( Μάιος 2015 έως Ιούνιος 2016) αθροιστικά με τα εισοδήματα και τους φορολογικούς συντελεστές των ετών 2015 και 2016 και επιπλέον με την Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης, οδηγεί σε συνολική φορολογία και επιστροφή έως και 48% του ποσού των αναδρομικών που μας καταβλήθηκε άτοκα.
Η απόφαση αυτή έρχεται σε αντίθεση με υφιστάμενη νομοθετική πρόβλεψη με την οποία ρυθμίζεται επαρκώς η φορολογία σχετικά με τα αναδρομικά συντάξεων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 60 του
ν. 4172/2013, όπως ισχύει, στα εισοδήματα από συντάξεις που καταβάλλονται
αναδρομικά, διενεργείται παρακράτηση με συντελεστή 20% στο καταβαλλόμενο ποσό
ανεξάρτητα από το έτος στο οποίο ανάγονται για να φορολογηθούν τα εισοδήματα
αυτά. Ειδικότερα, όμως, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 114 του ν. 4714/2020,
όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 34 του ν. 4734/2020,
ορίζεται ότι:
1. Ποσά, τα οποία αντιστοιχούν σε περικοπές και μειώσεις κύριων συντάξεων συνταξιούχων
του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες επιβλήθηκαν κατ’ εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου
6 του ν. 4051/2012, της υπ’ αρ. 476/28.2.2012 κοινής απόφασης των υπουργών
Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και της περ. 1 της
υποπαρ. ΙΑ.5 της παρ. ΙΑ’ του άρθρου 1 του ν. 4093/2012 και αφορούν το χρονικό
διάστημα από 11/6/2015 και μέχρι τη δημοσίευση του ν. 4387/2016, καταβάλλονται
άτοκα στους δικαιούχους.
2. Τα καταβαλλόμενα ποσά της παρ. 1 είναι ανεκχώρητα και ακατάσχετα στα
χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης,
δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική
Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους Δήμους, τις Περιφέρειες, τα ασφαλιστικά
ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα. Κατά την καταβολή των ποσών της παρ. 1 δεν
διενεργείται παρακράτηση φόρου, σύμφωνα με το άρθρο 60 του ν. 4172/2013, ούτε
παρακράτηση ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 43Α
του ν. 4172/2013.
Επιπλέον, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4172/2013, όπως ισχύει,
ως χρόνος κτήσης του εισοδήματος θεωρείται ο χρόνος που ο δικαιούχος απέκτησε
το δικαίωμα είσπραξής του. Κατ’ εξαίρεση για τις αγροτικές ενισχύσεις και
επιδοτήσεις χρόνος κτήσης του εισοδήματος θεωρείται ο χρόνος της είσπραξής
τους, εκτός από την περίπτωση που εισπράττονται αναδρομικά κατόπιν ένστασης ή
δικαστικής απόφασης, όπου χρόνος κτήσης τους δύναται να θεωρείται και ο χρόνος
στον οποίο ανάγονται.
Κατόπιν των ανωτέρω, ζητάμε την απόσυρση
της υπέρμετρης φορολόγησης των αναδρομικών περιόδου Ιουνίου 2015-Μάιο 2016, με
την αντικατάσταση της φορολόγησης που προβλέπεται στα άρθρα 43Α και 60 παρ.4
του ν. 4172/2013 δηλ. παρακράτηση φόρου σε ποσοστό 20%, εξαντλώντας την
φορολογική μας υποχρέωση συμπεριλαμβανομένης και της Ειδικής Εισφοράς
Αλληλεγγύης, όπως αντίστοιχα ψήφισαν και απεφάσισαν τον Δεκέμβριο του 2018 για τους δικαιούχους των αναδρομικών των
στελεχών & των συνταξιούχων των ειδικών μισθολογίων (δικαστών, εισαγγελέων, στρατιωτικών, πανεπιστημιακών), με τα άρθρα 10 έως και 15 του ν. 4575/2018 και αποσαφήνισε την φορολογική τους μεταχείριση η εγκύκλιος Πολ. 1242/28.12.2018
της ΑΑΔΕ.
Η εγκύκλιος Πολ. 1242/28.12.2018 της
ΑΑΔΕ, που υπαγάγει σε ευνοϊκό καθεστώς φορολογικής μεταχείρισης των
συνταξιούχων των ειδικών μισθολογίων έναντι των λοιπών συνταξιούχων άλλων
κατηγοριών, προφανώς και αντίκειται στο άρθρο 43 του Συντάγματος, περί ειδικής
νομοθετικής εξουσιοδότησης κατόπιν ρητής πρόβλεψης από τον εξουσιοδοτικό νόμο.
Αθήνα, 29/11/2021
Με εκτίμηση
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓEN. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΖΑΧΑΡΟΥΛΑ ΨΑΡΡΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου